IRODALOM 4.
Balassi
Bálint vitézi énekei
„Sas volt ő az apró madarak előtt”
– írta róla Rimay János a tanítvány, költőbarát.
A 16. század gazdag és eleven
irodalmi életének legnagyobb teljesítménye Balassi Bálint
költészete. Őt tekinthetjük a magyar nyelvű irodalom első
klasszikusának, világirodalmi szintű költőjének.
A korabeli humanista poézisben a
vitézi ének ismeretlen volt, csak a mi irodalmunkban lett lírai
témává a hazáért, a kereszténységért vívott harc a török
hódítások idején. Balassi Bálint végvári vitézként maga is
átélte ennek a sorsnak a nagyszerűségét, de terhét, sőt kínját
is
(pl: Eger, Esztergom → halál)
1589-ben a jó hírnevét
elvesztegetett, mindenéből kifosztott Balassi Lengyelországba
bujdosott. S a távozni készülő költőt egyszerre megrohanja a
múltat megszépítő emlékek sora. A haza eddig hiányzott költői
szótárából, a szülőhaza csak most szépült „édes hazává”,
„jó Magyarországgá”, most, mikor már hazátlanná vált.
Megható búcsúversben köszön el katonamúltjától, barátaitól,
„szerelmes ellenségeitől” (Júlia).
Hiányzik a jövő biztató reménye:
a költő útja a meghasonlottságból a teljes bizonytalanságba
vezet. Csak a visszahúzó, megszépült emlékek szerepelnek az
elégiában: itt a jövőtlen múlt uralkodik. Mindegyik versszak
végén más és más búcsúformula van: ez Balassi nyelvi
gazdagságát bizonyítja.
A búcsú, az emlékezés az
ihletforrása annak az 1589-ben keletkezett versének is, melynek
címe: Egy katonaének: In laudem confiniorum („A végek
dicsérete”)
- A 16. sz.-i históriás énekek epikus anyagát olvasztja lírává, s emeli fel a tudós reneszánsz költészet szintjére
- Az emlékek idézése kirostálta múltjából mindazt, ami szenny, bűn vagy szégyellni való volt, s felragyogtatta élete múlhatatlan értékeit. A költő katonai-vitézi erényeit senki sem vonhatja kétségbe: Eger
- A vers felépítésében a mellé- és fölérendeltség, a harmónia és a szimmetria reneszánsz rendje érvényesül, s uralkodó szerkesztési elve a hármas szám.
- Balassi-strófában íródott, 3 sorból szerkesztett versszak minden sora a belső rímek által 3 egységre tagolódik. Illetve az egész vers 3 x 3, tehát 9 strófából áll.
- „hárompillérű verskompozíció”, ez a három pillér az 1., az 5., és a 9. strófa.
- Az 1. versszak lelkes kérdése önmagában rejti a választ is: a végvári életformánál nincs szebb a világon.
- A költemény „címzettjei” a vitézek: nemcsak róluk, hozzájuk is szól a vers.
- A második szerkezeti egység (2-4.) az első strófa állítását igazolja, részletezi. Mozgalmas képek sorozatában jeleníti meg a végvári vitézek életének mozzanatait: harci kedv, portyára készülés, éjszakai ütközet stb.
- Ezt a mozzanatot fejleszti tovább az 5. vsz. A katonaéletet a kor legmagasabb eszményének rangjára emeli.
- Szerkezetileg a vers középpontja ez a strófa.
- Hirdeti, a 16. sz.-i magyar humanista világnézet erkölcsi értékei: emberség és vitézség.
- Balassi fedezi fel a hazáért vívott önfeláldozó küzdelem erkölcsi szépségét, így avatja a végvári katonákat a reneszánsz legigazabb képviselőivé.
- A következő szerkezeti egységben (6-8.) ismét mozzanatos képek peregnek a katonaéletből (mint a 2-4. vsz.) de már az élet egyéb szépségeiről való lemondás gyászosabb hangulata jellemzi, az árnyoldalak kerülnek előtérbe: „kemény harcok” „éhség, szomjúság „nagy hévség”.
- Szembetűnő a hangulati-tartalmi ellentét a 4. és 8. vsz. zárósoraiban.
4. vsz.: csak a csataviselés utáni
elnyugvás, erőt gyűjtő pihenés.
8. vsz.: az örök elnyugvás, a hősi
halál. Csillogás, tavaszi verőfény övezi a vitézek török
elleni küzdelmeit, de ennek végső állomása a hősi halál.
- Az önfeláldozó sors teszi oly dicséretessé a végbeliek példáját.
- A verset lezáró 9. strófa elragadtatott felkiáltással zengi az ifjú vitézek örök dicsőségét.
- Ez a nagy erejű érzelmi kitörés egyszerre válasz is a két, hangulatilag eltérő képsorozatra.
- Az utolsó sorban már a búcsúzó költő fájdalmas rezignációval – őszi hasonlat – kíván áldást és hadi szerencsét a végek katonáinak.
Nem katonaénekek, hanem tavaszi dalok
az Áldott szép Pünkösdnek gyönyörű ideje… és a Széllel
tündökleni nem ládd-é ez föld… kezdetű költemények. A
vitézi élet elemei csak azért találhatók meg, mert maga a költő
is végvéri katona ekkor, de nem hősi küzdelemre, hanem vidám
borozgatásra s búfelejtésre akar buzdítani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése