2012. november 1., csütörtök

IRODALOM 1.

Ady Endre világháborús költészete

1914 júliusban kitört az első világháború, s ettől kezdve Ady költészetének középpontjába a magyarság féltése került. Apokaliptikus képes sokaságában jelenik meg az értelmetlen, az egész emberiséget fenyegető öldöklés, s felrémlett az általános elembertelenedés szörnyű lehetősége is.
A háborús években átértékelődött a közelmúlt, a költeményeiben ezért új küldetéstudat fogalmazódott meg.
A költő az első pillanattól kezdve érezte, hogy itt a katasztrófa, szembefordult a nacionalista ujjongással. Gyűlölte a vérontást, az emberi javak pusztítását: szava az emberi természet tiltakozása volt a háború ellen, elszörnyedés. A nemzetostorozó hangot a szánalom váltotta fel.
Ady költészete a világháború alatt átalakult: a jelképiség háttérbe szorult, megjelenik az expresszionista képalkotás.

Expresszionizmus:olyan művészi megnyilatkozást, mely az alkotó szubjektív reflexióinak
kifejezésére helyezi a hangsúlyt. XX. sz.-i művészeti irányzat.

Nagy erejű, expresszionista verse az Emlékezés egy nyár éjszakára.
  • Rapszódia: zaklatott és nyugtalan a lélek.
  • Fordulópontot rögzít az emberiség történetében.
  • A háború kitörésével rémületet idéz fel a fiktív én.
  • Ady háborúellenessége észrevehető (pacifista → békeszerető).
  • Bibliai idézet jelenik meg a Jelenések Könyvéből „harsona szó” „angyal dalolt” → katasztrófa, világvége kürtölés.
  • Különös, különös nyáréjszaka volt” = refrén, visszatérés, szóismétlés jellemző rá.
  • Névlegesen megváltozik a világ → világvége.
  • Értéktelenek a háborút irányító emberek – senkik → Ady szemben állt kora politikájával.
  • A háborúban az igazi értékek levesznek → értékválság.
  • Rablókért áll a világ, az igazi embernek lapulnia kell.
  • Felborult a világértékrendje, minden a visszájára fordult.
  • Háború metaforája a „véres, szörnyű lakodalom”.
  • A költemény végén az egyén kerül a középpontba aki képtelen szabadulni az átélt borzalmaktól.

Világháborús költeményeit gyarapítja még az Ember az embertelenségben.
  • A cím ellentétet tartalmaz.
  • Az „ember” a lírai énre utal, az „embertelenség” a háború.
  • A címből kiderül a háborúhoz való hozzáállása.
  • A háború metaforája a „téboly”.
  • A háború: zúzta, nyúzta, nyomasztotta.
  • Az 1. vsz. összegzi a háború borzalmait.
  • Jellemző költői kép a metonímia.
  • Szív – egész ember
Ember – emberségre vonatkozhat
  • Zavarodott idő, ő is zavarodott.
  • Egymást kizáró ellentétek jelennek meg : az ember látszólag él, belül halott.
  • Borzalmakat ír le „szörnyűség” „baj”
  • Elkeseredettségének mértékét mutatja, hogy Istent káromol.
  • Meg kell menteni az emberiség értékeit, a „szebb tegnapot”.
  • Szánja a nemzetet.
  • Azt látja feladatának a lírai én, hogy szót kiáltson a háború ellen.
  • A román csapatok erdélyi betörése után írta.
  • Csucsán szemtanúja volt a magyarok menekülésének.
  • Költői és emberi helytállás a lényege (→ Babits)

Az első világháború idején Magyarországon a nacionalista lelkesedés volt jellemző, de a tervekkel elletétben nem villámháború, hanem állóháború alakult ki. Sok-sok szenvedést okozott a háború a fronton és a hátországokban is. Ady kezdettől fogva ellenezte a háborút, tudta, hogy pusztulást hozó eseménysor. Világháborús költészetének központjában a magyarság és az emberség értékeinek feéltése került. A költő szava tiltakozás a háború szörnyűségei ellen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése