IRODALOM 2.
Petőfi
Sándor forradalmi látomásköltészete
Petőfi a 19. századi magyar
irodalom egyik legkiemelkedőbb alakja. Nem csak népiesség
jellemezte költészete, de személyes jelenléte, s sajátságos
cselekedetei is nagymértékben előre lendítették a magyar népet
a forradalom útján. Az általa vezetett egyetemi fiatalság, s az
őket követő köznép főként irodalmából, s buzdításából
merített erőt. S ezzel nem csak hazánkban, de a világ minden
táján óriási ismertségre s elismerésre tett szert.
Költőnk 1846 tavaszától a
világforradalom lázában égett, a nemzeti és az egyetemes emberi
szabadság ügye 1848-ig szorosan összekapcsolódott
gondolkodásában. Ismerte kora valamennyi eszmeáramlatát,
verseiben, leveleiben, nyilatkozataiban jelenvoltak a szocialista és
a kommunisztikus nézetek is.
Ebben az időben felerősödik
költészetében a politikai líra, művészi forradalmisága
megtelik politikai forradalmisággal. Ilyen tárgyú verseit az a hit
járja át, hogy az emberiség egyenletesen, törés nélkül halad
végső célja, az általános boldogság felé, a cél elérésnek
eszköze pedig a szabadság.
Szabadság fogalma:
- A
szabadság általában idegen erőtől való függetlenséget jelent.
Ily értelemben lehet fizikai szabadság, tehát az esély arra, hogy
azt tegyük, amit akarunk.
-
Személyes szabadság a szabad mozgás, a test szabad használata,
mely büntetőjogi védelem alatt áll, és csak a törvényben
meghatározott esetekben és formák között szorítható meg.
-
Az erkölcsi szabadság az ember akarat elhatározási szabadságát
jelenti.
-
A jogi értelemben vett szabadság kiterjed mindarra, amit a jog
szerint tenni lehet.
-
Költői vagy szélesebb értelemben alkotói szabadság.
Ezt a szabadságot egy utolsó,
kegyetlen, véres háború fogja megszülni, melyben a rab népek
leszámolnak zsarnokaikkal s „a menny fog a földre leszállni”.
Ez a derűlátás lobog benne szabadszállási képviselő-választás
kudarcáig.
Látomásversei közül az egyik
legjelentősebb az Egy gondolat bánt engemet…
Ezzel a zaklatott menetű rapszódiával
búcsúztatja az 1846-os esztendőt.
- Az elviselhetetlen gondolt az észrevétlen elmúlás, melynek hosszadalmas folyamatát a két hasonlat (hervadó virág, elfogyó gyertyaszál) részletező kibontása érzékelteti.
- A cselekvő akart elutasítja ezt a halálnemet, s ezután a fa és kőszirt metafora fejezi ki a költő óhaját.
- A metaforikus képek az épnek és erősnek hirtelen, elemi erők által okozott pusztulását jelentik. – ez a megsemmisülés is passzív, mint a verskezdeti, elfogadhatatlan.
- A három pont és a gondolatjel a töprengés csendjét jelzi, végleges döntést megelőző időt.
- Megjelenik a cselekvő halál gondolata egy nagyszabású látomásban. Ez a látomásszakasz egyetlen nagy versmondat, mely időrendi sorrendben tartva az eseményeket rohan a megoldás felé. → Nagyarányú fokozás.
- Lassan feltárul a vízió: minden rabszolganép a „világszabadság” szent jelszavát harsogva megütközik a zsarnoksággal.
- Látási s hallási képzetek ismétlődése erősíti a nagy ütközet izgatott elképzelését: a lelkesedés „piros” színe, s az „elharsogják” ige mennydörgése.
- A „Világszabadság!” önálló verssorba kiemelése erőteljes hangsúlyt ad az utolsó harc célkitűzésének.
- A költemény E/1-ben folytatódik.
- Az erőteljes hangjelenségek kavargása (acéli zörej, ágyúdörej) összekapcsolódik a gyors mozgással, a fújó paripák látomásával.
- Elesni ebben a csatában már nem passzív megsemmisülés, mert a hősi halál ténye is szolgálat, a „kivívott diadal” előidézője.
- Ritmusváltás: jambikus lejtés → robogó anapesztusok. Felerősítve a harci zaj képzetét. Ezt segítik a változó hosszúságú verssorok izgatott lüktetése.
- A költemény hirtelen visszatér előbbi ritmusához, lecsendesedik. S megrendült ünnepélyességgel engedi át magát a nagy temetési nap végső látomásának.
- Az a biztos hit szólal meg benne, hogy az utókor megadja a kellő tiszteletet a hősöknek.
- A legfőbb gondolat, a „szent világszabadság” végső zengésével fejeződik be.
1846 után eljut egy újfajta
költő-ideál kialakításáig, egy új művészi hitvallás
hirdetéséig. 1847-ben megírta a XIX. század költőit.
- A cím elhallgatja, hogy a költőről van-e szó, vagy a költőhöz szól; körülhatárolja a témát.
- Leíró szövegtípust várunk el vagy érvelést, de nem ez tárul elénk.
- A vers beszélője a lírai én, prófétának tekinti magát.
- Elmondja, milyen prófétának kell lenni = milyen költőnek kell, és nem kell lenni (2.vsz.)
- Ez a költői szerep képzelhető el számára, kötelességük a népet elvezetni a Kánaánba.
- A költő Isten küldötte, „lángoszlop”
- A többi költőhöz intézi, példamutatás, érvelés a költői szerep felé.
- Meggyőzésre törekszik, átkozódik a versben, ítéletet alkot. Elítéli az önzőséget és a hamis prófétákat (akik feladják)
- Felszólító módban bizonyítja igazát, de ha a jövőről van szó elbizonytalanodik (ha, majd)
- Próféciákat, megjövendöléseket alkot.
- Biblia párhuzamok: Mózes, Kánaán, puszta, tűz és víz
- Magyarság: Ószövetség, zsidóság: terelgetni kell.
- A lant a központi kép, a költészet metaforája. Toposz.
Toposz: központi költői kép,
irodalmi hagyomány, visszatérő elem
(Arany J. - Letészem a lantot)
A XIX. század költői a költészetet
a szabadság programjával kapcsolja össze.
A vers szerkezete a klasszikus retorika
szabályait követi:
Bevezetés, hallgatósághoz: 1. vsz.
Elbeszélés, témamegjelölés: 1.
vsz. → „nagymunkát”
Bizonyítás: 2-5. vsz.
Következtetés: 6. vsz.
Befejezés, érzelmi párhuzam: 6. vsz.
2. sorától
A költemény minden romantikus
szenvedélyessége ellenére kerek, zárt, szinte klasszicista ízlésű
kompozíció.
A vers beszélője kiválasztottként
fordul a közönséghez. Vatesznek (látnok,jós) tekintjük.
Megjeleníti az elérendő célt. Ez a
szerep a romantikára jellemző. Petőfi utal a versében arra, hogy
a szent célt ő már nem fogja megélni, de ezekre alapozván a
hátralévő néhány évében ez a küldetéstudat hatja át
politikai költészetét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése