IRODALOM 18.
Szophoklész
– Antigoné
Szophoklész
munkásságban érte el a görög tragédiaköltészet fejlődésének
tetőpontját. Ő léptetett fel először 3 színészt, ő vezette
be a díszletezést, s a kórus tagjainak számát 12-ről 15-re
emelte. Antigoné című tragédiája, melyet 440-ben mutattak be, a
thébai mondakörhöz kapcsolódik.
Tragédia:
A dráma egyik műfaja. Uralkodó esztétikai minősége a tragikum,
olyan értékszerkezet, melyben hirtelen nagy értékveszteség,
értékpusztulás következik be. A cselekmény szintjén ez a
kiemelkedő hős vagy hősök halálában vagy lelki összeomlásában
nyilvánul meg. A tragikus hős általánosan elismert, pozitív
erkölcsi értékeket képvisel.
A thébai
mondakör: Laiosz, Théba királya
feleségével önmegtartóztató életmódot élt, egy jóslat miatt,
melytől rettegett. Miszerint születik majd egy fia, aki megöli
apját, s anyját veszi el feleségül. A bor mámorában azonban az
asszony megesett. A fiú, Oidipusz születése után bokáját
átszúrták s kitették a hegyre. Az őt vivő szolga megsajnálta
őt, s elvitte a korinthoszi királyhoz aki gyermekéül fogadta. Itt
egy vacsora adtán fattyúnak nevezték, ezen felháborodva elment
Delphoiba, ahol tudomást szerzett a jóslatról, s nem mert
hazamenni elindult hát Théba felé, ahol összetalálkozott egy
csoporttal és megölt egy embert (így lett tudtán kívül saját
apja gyilkosa). Eljutott Thébába és megmentette a várost egy
szörnytől, és elnyerte az özvegy királynő. Iokaszté kezét
(saját anyja). 4 gyermekük született: Polüneikész, Eteoklész,
Iszméné és Antigoné. Dögvész támadt és a király úgy
döntött, hogy maga deríti ki, mi az oka. Rájött, hogy saját
maga ellen nyomoz. Kiderül bűne, megvakíttatja magát és
Kolónoszban telepedik le. A két fiú véres harcot vívtak a
trónért, míg egymás keze által nem szálltak a halálba. A trónt
Iokaszté testvére, Kreón kapta meg.
Az antig dráma
jellegzetes vonásai:
- az események színhelye egyetlen tér
- a tragédia időtartama néhány óra
- a feszültebbé váló konfliktus viták, szócsaták formájában valósul meg
- a kardalok elválasztják és összetartják a jeleneteket
- jellemzőek a jambikus sorok: U – U – U –
Szerkezete:
- expozíció, bevezetés (prologosz): Antigoné és Iszméné
A kórus
diadalmi éneke, a győzelem napjának üdvözlése.
- bonyodalom kezdete: Kreón és az Őr találkozása
A kórus az
ember titokzatos-félelmetes-csodálatos hatalmáról énekel.
- konfliktus, drámai harc fokozódása: Kreón és Antigoné párbeszéde /ellentét/
Az emberi
sors törékenysége, bizonytalansága a karének témája.
- késleltetés /reményt ad a nézőnek/: Haimón beszél Kreónnal
A szerelem
mindent legyőző hatalmáról szól az ének.
- drámai feszültség fokozása: Antigoné és a Kar panasza
Kommosz: a
kar és Antigoné közös panasza.
- tetőpont, krízis: a Teireszaisz és Kreón beszélgetése
A kórus
bizakodva Thébai védőistenéhez, Bakkhoszhoz fordul segítségért.
- végkifejlett, katasztrófa, megoldás (exodosz): Kreón egyedül marad /jogos büntetés/
Kreón és a
karvezető panasza.
Már
a prologoszban előrejelzi az összeütközést, s ettől kezdve
biztos kézzel vezet a végkifejletig. A tragédia vége felé némi
reménysugarat is nyújt, de csak azért, hogy annál
megsemmisítőbben hasson a katasztrófa.
Antigoné
az európai dráma egy sajátos típusát képviseli. A tragédia
egyetlen konfliktus köré épül: két egymás ellen feszülő
akarat összeütközését ábrázolja. A főszereplő olyan erkölcsi
elveket képvisel, amelyek igazságát az adott korban mindenki
elismeri. Általában eléri amit akar.
Drámai
szituáció:
az ellenfél megakadályozza a főszereplő által képviselt elvek
érvényesülését. A két ellentétes akarat egymás elleni
tettsorozata a drámai harc.
Expozíció
A prologosz alkotja
az expozíciót, a drámai műnek azt a bevezető részét, melyben az
író megismertet az előzményekkel, s bemutatja a kiinduló
helyzetet. Itt jelenik meg a drámai szituáció.
Két törvény áll
egymással szemben: az istenek ősi, íratlan törvénye és a
királyi törvény: Polüneikészt (hazaárulónak tartják) nem
szabad eltemetni, sem megsíratni. A parancs megszegőjére
megkövezés vár. A kiélezett jellempróbáló helyzetben másként
dönt Antigoné és Iszméné: Antigoné lelkiismerete szavára
hallgat, Iszméné összeroppan, s nem mer Kreón ellen szegülni. Az
ő jelleme nem drámai jellem, mert számára fontosabb a saját
élete, mint az általa elismert erkölcsi kötelesség végrehajtása.
Antigoné habozás nélkül dönt, s céltudatosan megy „szép
halála” felé. Emberen túli erő van benne.
Bonyodalom
Az 1. epeiszodion
(jelenet) a tragikus közdelem, a bonyodalom kezdete. A bonyodalom a
drámai műveknek azon része, melyben megindul és kibontakozik az
alapszituációból következő eseménysor.
Ez a jelenet Kreón
jellemébe világít be. Az új király trónbeszédében
összefoglalja programját, uralkodási céljait és módszereit: a
város üdvének mindenek elé helyezését, a béke helyreállítását
s a kíméletlen megtorlás ellenségeivel szemben. A hatalomtól
megrészegedve kérkedő magabiztossággal, fölényesen beszél,
mintha minden mondata fellebezhetetlen igazság volna. Kiadja legelső
rendeletét: Polüneikészt nem szabad eltemetni. S ettől kezdve
furcsább színben tűnik fel, hisz ez nem szolgálja a város
érdemeit, csupán hatalmát fitogtatja vele. Elvei és tettei között
mély szakadék tátong. Még el sem hangzottak utolsó szavai,
érkezik az őr, hogy rendeletét megszegték. Kreón lelkében
felerősödnek az indulatok: uralkodói gőgje és sértett hiúság
küzd egymással s ez bosszúra sarkallja. Arra gondol, hogy valamely
lázadó férfi tette.
Fontos a kar szerepe,
akik a királyi tanácsot képviselő vének, ill. az ő nevükben
szól. Rejtett vonakodás, húzódozás a válasz.
Az
1. sztaszimon Szophoklész legszebb s legismertebb kardala.
Csodálatos az ember, mert ésszel él: isteni képességeivel átkel
a viharos tengeren, termésre kényszeríti a földet, uralkodik a
mélység és a magasság állatai fölött, övé a „széllel
versengő gondolat”, a beszéd s legmagasztosabb tudománya: a
törvényalkotás. A halál az ember hatalmának egyetlen korlátja,
az egyetlen dolog, mely az istenektől megkülönbözteti.
Konfliktus
A
2. jelenetben kerül egymással szembe és csap össze közvetlenül
a két főszereplő. Az ő körülményes előadása néhány
pillanatig még késlelteti a konfliktus kirobbanását. Kreón abban
reménykedik, hogy a lány tagadni fogja tettét, vagy nem is tudott
a tilalomról. Antigoné azonban nyugodt, csendes szavaival rácáfol
erre a reményre. „Elvállalom
s tagadni nem fogom sosem.” Antigoné
férfias, kemény s megingathatatlan. Kreónből a sértett gőg
beszél, félelmetes erejét csak a királyi trón adja. Hogy
hatalmát bizonyítsa, Iszménét is halálra ítéli. Nem csak két
ember, két erkölcsi világfelfogás áll egymással szemben.
Iszméné vétlenül vállalja a bűnt s a büntetést, de Antigoné
keményen s büszkén visszautasítja Iszménét. Okai:
- megveti, gyűlöli a gyáva lányt, nincs benne szánalom iránta, nem akar közösséget vele
- felébred benne a testvéri szeretet, megsajnálja Iszménét, meg akarja menteni a pusztulástól
Új szál fonódik a drámába, megtudjuk, hogy Antigoné
Kreón fiának, Haimónnak a menyasszonya.
Késleltetés
(3. jelenet) Haimón
megjelenés késleltető mozzanat, mint alázatos, illedelmes gyermek
fordul apjához. Érvekkel igyekszik rávenni apját, hagyjon fel
tervével, hiszen a thébai nép nemhogy elítéli, de dicséri a
lány bátor, istenes tettét, Kreón azonban megfontolásra
érdemesnek sem tartja szavait.
Kreón érvei egyre
önzőbbek és csupán személyes jellegűek:
- Inkább haljon meg Antigoné, csak a nép hazugságon ne fogja!
- Ha egy rokon bontja meg a rendet, mit mer az, aki távol áll? Stb.
Nem
hallja – nem akarja hallani – a nép szavát, s gőgös
elvakultságában még fia egyik kétségbeesett feljajdulását is
tragikusan félrérti. A királyfi öngyilkosságra gondol. Az
őrjöngő király, hogy fiát jobban gyötörje, szeme láttára
akarja kivégeztetni az „undok
nőszemélyt”.
Kreón végzetesen
magára marad s ez előre sejteti bukását. Ez az elszigeteltség
ingatja meg, s Iszménének megkegyelmez. Úgy akarja elpusztítani
Antigonét, hogy ne sértsen isteni törvényt.
(4. jelenet) A kar
énekébe szövődik Antigoné megható és gyönyörű halotti
siralma: a föld odvába vájt sírja, nászszobája felé megy
nászdal nélkül, násztalanul.Ridegség és egyetlen szenvedély
jellemezte Antigonét, s most mégis megtelik gyengéd nőiességgel,
gazdag érzelemmel, tiszta emberséggel. A boldogságot, nem a halált
keresi. A halál nem szép már, hanem iszonyat.
Antigonét elhurcolják, Kreón látszólag győzött,
de érzi, hogy valami nagy dolognak kell még következnie: a világ
harmóniája borulna fel, ha csak a Bűntelenek kellene bűnhődnie.
Krízis
(5. jelenet)
Megjelenik a vak jós, Teiresziasz, aki tisztábban lát, mint a
látó, de elvakult Kreón. A jós arra kéri a királyt, tegye jóvá
tévedést, ne makacskodjon tovább, mert az önhittség nyomán
csak balsiker terem. El kell temetni Polüneikészt.
„Ki úgyis meghalt, azt minek ölni még?”
Erre is felcsattan Kreón, durván sértegeti a jóst,
újra összeesküvésre gyanakszik.
A drámai feszültség most éri el a tetőpontot. A
kirobban vitában vérig sértett Teiresziasz megvetéssel fordul el
a királytól, de előbb elhangzanak a baljós szavak: a halottakért
váltságul fiát fogja elveszteni, s házát csakhamar férfiak s
nők sírása tölti be. Kreóen megtörik, zavart lesz és a gőgös
önhittsége a rázÚdóló csapásra szertefoszlik. A karvezetőhoz
fordul tanácsért, aki gyors cselekvésre ösztönzi: bocsássa
szabadon Antigonét, temesse el Polüneikészt. A király megtörten
engedelmeskedik.
A feszültség feloldódik, a drámai cselekmény lezárul: Antigoné embersége
győzött, a zsarnok megbukott. S még minden jóra fordulhat, hiszen
a király megbánta tettét.
Végkifejlet
Az exodoszban
következik be a katasztrófa. Kreón megbánta tetteit, de bűneinek
következményeitől nem menekülhet. Hírnökök hozzák a hírt
Antigoné, Haimón és Eurődiké halálról. Kreón erkölcsileg
összeomlik. Összeomlása nem tragikus bukás, hanem jogos büntetés.
Az exodikon a gőg elítélésével és a bölcs belátás, a józan
mérlegelés dicséretével zárja a művet.
Az Antigoné központi
kérdése: hogyan kell dönteni, ha szembekerül az istenek ősi
törvénye a zsarnoki hatalom törvényével? Melyik parancsnak kell
engedelmeskedni? Antigoné lelkiismerete szavára hallgat. Iszméné
kész feláldozni életét a rémületből fakadóan, Haimón
öngyilkos lesz szerelmeséért. Antigoné az egyetlen, aki az isteni
törvényt, az emberiség és a lelkiismeret parancsát életénél
is drágábbnak tartja. Tragikus hős, bukása ellentmondásos
érzelmeket kelt: az értékpusztulás megrendítő s az emberi
nagyság átélésének felemelő érzését váltja ki.
Szophoklész az
emberi jellemekből vonja ki a tetteket, az előzményekből a
következményeket.
A vak jós csak azt látja, amit az elvakult király nem
volt képes meglátni. Semmivel sem mondott többet mint Haimón.
Kreónt nem az istenek sújtják le, saját bűne roppantja össze.
Karjaiban fia holttestével, szívében felesége és gyermeke halála
miatt érzett önvádjával saját haláláért fohászkodik. Kreón
sorsát nem érezzük tragikusnak, mert összeomlása nem tragikus
bukás, hanem jogos büntetés.
Antigoné hősi
példája arra tanít, hogy az embertelenséget még parancsra sem
szabad elkövetni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése