IRODALOM 11.
Zrínyi
Miklós és a barokk eposz
A 13-16. sz.-ban a polgárság harcot indított a
gazdasági és a társadalmi hatalomban való részesedésért. A 16.
sz. végétől kezdve Európában új gazdasági-társadalmi-ideológiai
folyamatok bontakoztak ki: újra megszilárdult a feudalizmus,
létrejöttek az abszolút monarchiák. A reformáció támadásai
következtében megingott a katolikus egyház is. Ez volt a
társadalmi háttere a barokknak, a reneszánszt követő nagy
korszaknak.
A barokk hatás az irodalomban a művek stílusán és
szerkezetén figyelhető meg. A barokk költészet kedvelte a virtuóz rímtechnikát, a merész gondolattársításokon alapuló, újszerű
költői képek bőségét, a meglepő ellentétektől feszülő
hasonlatokat s ezek eredményeképpen az ünnepélyes érzelmeket
kifejező patetikus stílust.
A barokk új műfajokat teremtett, fellázította a
hagyományos műformák kereteit, új kompozíciós formákat hozott
létre, ez főként a barokk eposzban érvényesül. A magyar
irodalomban a barokk korszak a 17. sz. elejétől 1770-es évek
végéig tart. Legfőbb alakjai Pázmány P. és Zrínyi M.
A magyar barokk kiemelkedő alakja, nemzeti irodalmunk
egy büszkesége Zrínyi Miklós. Politikus és hadvezér volt, a
literatúrával csak mellékesen, a törökkel való csaták
szünetében foglalkozott. Hadvezéri sikereire, török elleni
harcaira volt elsősorban büszke, hírnevét mégis írói művészete
örökítette meg igazán.
Első szépirodalmi alkotásai szerelmi idillek
voltak, ezeket leendő feleségének, Violának írta.
Hallhatatlanságot biztosító nagy műve a Szigeti veszedelem,
melyet 1645-ben kezdte el írni. Ezzel egy, a magyar irodalomban
addig ismeretlen műfajt honosított meg, az eposzt.
Eposz:
Nagyepikai alkotás (hősköltemény). Kiváló képességekkel
rendelkező hőse rendkívüli
tetteket visz véghez, melyek egy közösség,
egy nép életére hatással vannak.
Tettei megvalósításában a hőst sokszor
természetfeletti erők segítik.
Dédapjának, a szigetvári hősnek 1566-os
vérvédelmét dolgozza fel témaként barokk eposzában. Barokk
jelleg benne, a monumentális kompozíción túl, a valóságos és
realisztikusan ábrázolt eseményeknek a misztikus, vallásos
szférába emelése.
Zrínyi mintái általában a klasszikus eposzok
voltak, Homérosz művei és Vergilius Aeneise. A csodás, mitológiai
elemek Zrínyi műveiben főleg a keresztény vallásból származnak,
de bőven él antik mitológiai utalásokkal is.
Megtartja a klasszikus eposzok kötelező formai
hagyományait, az eposzi kellékeket:
- 1. vsz: Az Aeneis nyomán korábbi szerelmes verseire hivatkozik
- Témamegjelölés – prepozícó: 2. vsz. Nevének említése nélkül a szigeti hős erkölcsi és katonai nagyságát, rendkívüli voltát emeli ki.
- Segélykérés – invokáció: 3-6 szak. Múzsaként Szűzmáriát szólítja meg. A középkori himnuszok fordulatával könyörög.
- Isteni beavatkozás – dexi ex machina
- Barokk jelleg – monumentalitás
- Mitológiai alakok
Célja
az ideálteremtés: követendő példaképpé emelt hőse (dédapja)
halhatatlan, mert a kereszténységért halt önzetlenül hősi
halált, megvetve világi javait, gazdagságát.
A 16. sz-i históriás énekek s a protestáns jeremiádok (siralmas énekek) vallásos történelem-
szemléletét
folytatja a Szigeti veszedelem. A magyarság múltbéli sikerei, a
honfoglalás, a megtelepedés a harci erények és katonai győzelem
mind Isten ajándékai. A magyarok ennyi jóért azonban hálátlanok
voltak, elárulták Istent, bűnbe merültek, (a kezdő énekben a
bűnöket sorolja fel, a feudális anarchia nemzetvesztő vétkeit) s
ezért a Mindenható sorscsapásokat mér a nemzetre. Haragjának
vesszeje az újabb török hadjárat: Mihály arkangyalt azért küldi
a pokolba, hogy egy haragos fúriával gerjessze fel Szulimán
szultánban a gyűlöletet a magyarok ellen.
Az eposz hőse azonban kivétel, más, mint a magyar
urak. A feszület előtt térdeplő Zrínyi Miklóst, Szigetvár
kapitányát a költő – a barokk eszméknek megfelelően –
Krisztus katonájának mutatja be. S közelgő halálát jutalommá
változtatja. Előrevetítődik a vár eleste, de egyben annak a
bonyolult művészi feladatnak a megoldása is, hogy az utolsó
szálig elpusztuló védősereg győztesként tűnjön fel. Szigetvár
a romlott, feudális anarchiában szétzüllött országnak mindenben az idealizált ellenképe: szilárd egység, vitézi hősiesség,
erkölcsi emelkedettség uralkodik ott, s kitűnő vezér áll a
maroknyi csapat élén.
A védősereg felkészül az ostromra, s Zrínyi
szózatot intéz katonáihoz. A Balassi versében (Egy katonaének)
megénekelt humanista erények vallásos tartalommal egészülnek ki
a várkapitány beszédében.
Szulimánnak csupán serege megszámlálhatatlan sokaságában van reménye, a várbeliek pedig erkölcsi tekintetben
szárnyalják túl a török hadat. Zrínyi példák sorával
igazolja, hogy hányszor diadalmaskodtak már a magyarok a török
felett Isteni segítséggel. Érvelésének célja a meggyőzés.
Zrínyi szavaira a vitézek megesküsznek, hogy készek teljesíteni
szent kötelességüket.
A seregszemle (enumeráció) bemutatja, hogy a
védősereg a legkitűnőbb harcosokból áll, kapcsolatuk a
várkapitánnyal a kölcsönös szereteten és megbecsülésen
alapul. Az egység és erkölcs fénye megtöri a török sereget, de
ezzel lassan elvérzik a hős végvári csapat is. Szulimán azonban
kénytelen beegyezni az elvonulásba. A szigetiek győzelme teljessé
és vitathatatlanná válik, mindaddig amíg a törökök el nem
fogják a védősereg postagalambját, s megtudják, hogy már csak
500 sebesült katona védi az égő várat, s több rohamot már nem
bírnak ki.
Az utolsó nagy támadásba a pokolbeli szörnyetegek
és angyallégiók is beleavatkoznak. A lángoló várból kitörő
Zrínyit ötszáz halál követi, s a szigetiek pusztulásukban is
győztesek: mind támadó harcban vesztik el életüket. A hős
Szulimánt is megöli, így a legveszedelmesebb ellenségtől
szabadított meg a nemzetet és a kereszténységet. Jutalmul
megnyílik előtte Isten országa.
Zrínyi csatajelenetei mesterien realisztikusak,
gyakran fájdalmasan nyers szemléletek, jajgatás, ordítás,
gomolygó füst és por látványa keveredik. Ő az egyetlen
eposzköltő a világirodalomban aki volt katona. A végső küzdelmet
azonban már a halál ünnepélyes csendje veszi körül. A szigeti
hősök mártírhalált szenvedtek hitükért, s Gábriel vezetésével
angyali légió viszi lelküket hangos muzsikával „Isten
elibe”.
Zrínyi a saját korában akarta felhívni a figyelmet
az összefogásra, de kortársai nem értékelték ezt. Számos
utalást tesz a jelen s jövő feladatira: 3-4 emberöltő múlva
elérkezik majd az idegen iga lezárásának ideje.
Művészi tudatosságra vall, hogy az eposz 1566
strófából áll, ez utalás a szigetvári várostrom évére. Egy
bokorrímmel (aaaa) ellátott versszak négy négyütemű 12-es
sorból tevődik össze.
Zrínyi remeke a lángelme egyéni ténye volt:
váratlan és elszigetelt kiemelkedés a fejlődés átlagából.
Következménye: elszigetelt magány, nemzedékeken át, a
közönséggel szemben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése