IRODALOM 16.
Puskin
– Anyegin
Az orosz irodalom a romantikával lett nemzetivé s
európaivá. Kibontakozása az 1820-as évekre tehető. A feudális
viszonyok elavultsága, a cári önkény ösztönzött egy emberibb
társadalmi berendezkedés utáni vágyat. A nép heroikus küzdelme
felerősítette a felvilágosodás szabadságeszméinek elterjedését
is.
Az orosz irodalom első világirodalmi szintű írója
Alexander Szergejevics Puskin. Életműve meghatározza az orosz
irodalmat: hozzá áramlott szinte minden, ami előtte volt, majd
pedig tőle indult ki, ami utána következett csaknem egy századon
keresztül.
Puskin fő műve a Jevgenyij Anyegin, melyet 7 éven
át írt déli száműzetése idején (1823-30). Ezen hosszú
időtartam alatt többször is változtatott a regény tervezetén,
terjedelmén. 3 részletben adta ki verses regényét, a teljes mű
1833-an jelent meg. Műfaja verses regény.
Verses
regény:
a verses epikának a romantika korszakában kialakult népszerű
válfaja. Lényeges szerepük van benne a lírai elemeknek, az író
személyes érzelmeinek és reflexióinak. A líra és az epika
egyenrangú s elválaszthatatlan, egymást fokozó kölcsönhatásuk
nélkülözhetetlen.
Puskin regényét nem a „kevély,
hideg világnak”
szánta, hanem annak a néhány nagy műveltségű olvasónak,
akiben „költői
álmok élnek”,
s aki értékelni tudja a regény sokféle rejtett üzenetét.
Feltűnő irodalmi jellege: száznál is több utalás, célzás,
hivatkozás található benne a világirodalom nagyjaira (Homérosz,
Horatius, Vergilius stb.) Lépten-nyomon hivatkozik rájuk, költői
képeket, sorokat kölcsönöz tőlük, saját hőseit párhuzamba
állítja más irodalmi hősökkel.
Magával a műfajjal is játékot űz, „in medis res”
kezdést alkalmaz. A beteg nagybátyjához utazó Anyegin
monológjával indítja a cselekményt, s csak ezek után meséli el
ifjúkorát.
Olykor tudós kommentárokat fűz saját szövegéhez.
Pl: nem osztja a korabeli nyelvtisztítók véleményét, szívesen
használ idegen szavakat, szándékosan ellentmondásokat hagy a
szövegében.
Végül laza szövéssel a regényt nem fejezi be, a
cselekményszálakat nem varrja el: Anyegint abban a kellemetlen és
kényelmes helyzetben hagyja el örökre, amint Tatjana visszautasításától villámsúlytottan áll magában.
Anyegin és Tatjana, valamint Lenszkij és Olga
eseményszála mellett ugyan ilyen fontossággal jelenik meg az író
személyes sorsa is. Beszámol életének érzelmi-hangulati
hullámzásairól, önmagáról, a korról, a vágyairól,
kortársairól, az orosz életről, de mindenke előtt saját
művészetének kérdéseiről.
A regénynek tehát két főhőse van: az elbeszélő
és a címadó szereplő.
A
lírai ént érzelmi szálak fűzik a szereplőkhöz. Anyeginnak jó
barátja. Tetszett neki „különc
világa, természetes fantasztasága, éles esze”. Meleg
szeretettel beszélt Tatjanáról. Olgát nemigen kedveli, Lenszkijt
pedig afféle furcsa csodabogárnak tartja.
Jóval többet tudunk
meg a lírai főszereplő lelkének titkairól fájdalmas gyónásain
keresztül, mint a mű tipikus hőséről, Anyeginről. Pl.: Az első
fejezet fele a költő vallomásait tartalmazza (visszavágyódik a
fővárosba, álmaiban visszatér a bálok fénye, jókedve, mint
elveszett értékek).
Megrohanják a szerelmi emlékek, Anyeginnel közösen
idézik fel az ifjúság korát. Amikor még benne lüktetett a
boldogságra vágyó élet, mára beleunt a szenvedélybe, szívében
hamu maradt. Feltör a szabadság utáni sóvárgás, legforróbb
vágya ősi szülőföldje felé vonzza – zord orosz hazájából a
déli kék tenger s a romantikusnak képzelt Afrika.
Ilyen lírai
kitérések, vallomások végig kísérik az egész regényt. Hol a
számító hölgyekről elmélkedik, hol a baráti kapcsolatok
ellentmondásait latolgatja, ill. szól az orosz télről is.
Puskin nem csak
regénye szereplőivel áll szoros kapcsolatban, hanem bensőséges
viszony fűzi a Múzsához is. Ez a személyes líraiság legalább
olyan fontos eleme a regénynek, mint maga az epikus mese: a többi
szereplő története.
A regény cselekménye
meglehetősen egyszerű, nincs benne semmi különösebb
bonyolultság, meghökkentő, váratlan fordulat. A történet
kapcsán felidéződik a megírásának történelmi kora, a fővárosi
arisztokrácia fényűző, felszínes, nagyvilági élete s a vidéki
földbirtokosság átlagos és üres életvitele.
A Larin család
tagjai tipikus figurák: a birtokkal nem sokat törődő családfő,
a francia neveltetésű Larinné, a férjhez menésről ábrándozó
lányok s az idegent leső, pletykálkodó szomszédok.
Puskin az Anyegin
írásával már túllépett romantikus korszakán s valójában
útnak indította az orosz realizmust. Hőseiben még bőven vannak
romantikus vonások, de az író az egész romantikus életstílust
más fenntartással, finom kritikával szemléli, s éppen ez az
életvitel siklatja ki szereplői életét. Puskin hősei ugyanis
szomorú sorsú, szánalomra méltó emberek: nem oda érkeznek meg
ahová elindultak, sorsuk boldogtalanságba, meghasonlottságba
torkollik.
A címszereplő
byroni jellem. Származása, neveltetése, élethabzsolása sokban
hasonlít az elbeszélőére. Szülei adósságot adósságra halmozó
emberek. Tanult, de műveltsége felszínes: tud – hibásan –
néhány latin idézetet, könnyedén hozzászól minden témához,
de komolyabb vitákban csak hallgat. Piperkőc divatfi, kényeskedő,
különcködő pedáns. Legfőbb tudománya a csábítás. Éjszakáit
bálok, estélyek töltötték ki. Mikor a város munkára ébred, ő
akkor fekszik le elgyötörten. Mégsem boldog legszebb korában.
Hamar megunta a világ zaját, a nők sem bűvölték sokáig,
kiábrándult a nagyvilági életből.
Életét képtelen
tartalmassá tenni. Írni szeretne, öröklött birtokán reformokba
kezd, de rövid idő után egyik sem érdekli. Kiégett szívű,
komor s ingerült lesz. Ő egy akkor divatos irodalmi típus
áldozata: magára erőlteti a byroni világfájdalmat, a mélabút, a
zord tekintetet, az életunalmat. Az elbeszélőt is hasonló
hangulat lepte meg, barátja lett Anyeginnek.
Az Anyeginről festett
rajz és az elbeszélő önportréja között oly sok a hasonlóság,
hogy az író leszögezi, nem önmagát ábrázolta benne, mint Byron
a maga hőseiben.
A boldogság pózában tetszelgő Anyegin fölényes gesztussal
utasítja el élete nagy lehetőségét, Tatjana szerelmét, ill.
párbajban megöli barátját Lenszkijt, s ezzel megpecsételi
életét. 26 évesen bukkan fel újra Péterváron, s csak most
ismeri fel, hol és mikor hibázta el életét. A hercegasszonnyá
vált Tatjana döbbenti rá az élet értelmére, aki még mindig
kislányos szerelemmel szereti, de férjéhez hűtlen nem lesz soha.
Anyegin a felesleges ember első jelentkezése. Jobb sorsra érdemes,
de cselekvésképtelen.
Lenszkij Anyegin teljes
ellentéte, költő barátja. Szép és gazdag volt, első szerelme
Olga. A köztük lévő ellentét tette őket barátokká, majd ez
lett halála oka is. A fiatalabb Larin lány, Olga a regény
legátlagosabb figurája. Kedves, vidám, friss, szőke, kék szemű,
üres fejű. Talán nincs is lelke csak bájos külseje. Egyetlen
célja a férjhez menés, nem sokáig siratta Lenszkijt, hamarosan más
felesége lett.
Tatjana, Olga nénje
egészen más. Befelé forduló, túlzottan is érzékeny, gazdag
érzelmi életet élő, kifinomult lélek. A könyv mindent pótolt
számára. Merengő volt, ábrándozó s nyílt. Puskin nagy
szerelmének tulajdonságait kölcsönzi neki. A regény Tatjánát
az orosz nők legértékesebb típusának mutatja be. Ő nem is
Anyegint szereti meg, hanem azt az eszményképet, amit beleálmodik.
Vonzó és ideális regényhősei benne öltöttek testet. Önmagát
pedig regényeinek hősnőivel azonosította. Ez a felszínes viszony
napról napra őszinte szenvedéllyé fokozódik. Kettejük
viszonyában ő lesz a kezdeményező, megírja szerelmi vallomását
Anyeginnak. Az őszinte keresetlensége és egyszerű nyíltsága
uralkodik végig a levélben.
Szerelme akkor sem
hagyja nyugodni, mikor a végzetes párbaj után Anyegin eltűnik a
faluból. Tatjana azok közé a nők közé tartozott, akik életükben
csak egyszer tudnak szerelembe esni. A szokásoknak megfelelően
férjhez megy egy hercegez. Jelleme nem változik, hű marad legelső
szerelméhez, de nem lesz hűtln férjéhez.
Puskin a regény végén
elbúcsúzik kész munkájától, eszményképétől s olvasóitól.
Fájdalmas, elégikus hangulat lengi át az utolsó versszakot, mint
ahogy fájdalmasan zárul a főhösök sorsa is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése