2012. november 1., csütörtök

IRODALOM 15.

A „kisember” alakja az orosz realizmusban

A 19. sz. az orosz irodalom fénykora: kiemelkedő tehetségek, íróóriások sora jelzi a szinte robbanásszerűen gyors fejlődést, mellyel az orosz irodalom betört Európába. Oroszországban a társadalom feudális meg rekedtsége miatt nem volt még elég erős, művelt polgári osztály. A nemesség és a nemességből kiszakadt értelmiség sürgette a polgári átalakulást, a cári önkényuralom megdöntését. Az akkori rendszert a középkori társadalmi berendezkedés jellemezte.
A cári rendszer áttekinthetetlenül bonyolult bürokratizmusa s az ország siralmas helyzete lett a mind erőteljesebben kibontakozó orosz realizmus főbb témája. A vidék csüggesztő sivársága, a közállapotok vigasztalansága, a feudális jellegű városokban élő kisemberek szánalmas vergődése áll a középpontban.
Az orosz regényírók fedezték fel és ábrázolták elsőnek a szegényeket, az alázatosokat és megalázottakat, a cári rendszer lelkileg deformált kiszolgálóit és kiszolgáltatott áldozatait. Az orosz realista írók művei jórészt arról szólnak, hogyan szabad, hogyan nem érdemes élni. Hőseik „fölösleges” emberek, akik valamilyen magasabb elhivatottság nélkül, tétlenül, üresen tengetik életüket. Egész életükben semmit nem csinálnak, csak léteznek. (Egyedül Tolsztoj műveinek alakjai próbálják keresni az élet értelmét, célját: hőseiben előbb-utóbb kigyullad a fény, s példát mutatnak arra, hogyan kellene élni.)
Legjelentősebb orosz írók: Nyikolaj V. Gogol (A köpönyeg), Lev Ny. Tolsztoj (Ivan Iljics halála), Fjodor M. Dosztojevszkij (Bűn és bűnhődés), Anton P. Csehov (A csinovnyik halála, A sirály)

Az orosz irodalom, mint "minden realizmus szülőföldjének" jelentősége vitathatatlan. Az orosz realizmus egyik legelső kiemelkedő írója, az ún. kisember-irodalom megteremtője Gogol volt. Az orosz irodalom az ő művészetével fordult erőteljesen a verstől a prózai műfajok, a regény és az elbeszélés felé. Puskin fedezte fel, tőle kapott nemcsak bátorítást, ösztönzést, hanem felhasználható irodalmi témákat is. Puskin ötlete alapján született meg két legismertebb alkotása
(A revizor, Holtlelkek).
Magát az orosz realizmust Gogol A köpönyeg című műve alapozta meg. Jellegzetes alakja a csinovnyik. Ő kiszolgáltatott, szegény, szorgalmas, "rutin-életű", akivel Gogol megteremti a "csinovnyik-novellát". Teljesen hétköznapi figura, az orosz társadalom tipizált alakja. Ő testesíti meg az "elgépiesedett kisembert", akinek nincsenek emberi kapcsolatai, csak a munkájának él. Az író nagyon borúsan nézi a csinovnyik "köpönyeg-életcélját", azaz nem mer többet akarni, megelégszik azzal, hogy köpönyeget készíttet magának. A történetet groteszk stílusminőség öleli át.

Groteszk: a komikumnak az a fajtája, amelyben a legszélsőségesebben ellentétes elemek
összefonódása kelt komikus hatást. Szomorú, de nevetséges.

Az elbeszélő a mindentudó jólértesültség látszatát kelti, a teljességgel fölösleges, jelentéktelen részleteket aprólékosan mutatja be. A fontos dolgokról hallgat a történetmondó. Az elbeszélés olykor bizalmas bőbeszédűség jellegét ölti  A tudatos stilisztikai, nyelvi megoldások azt eredményezik, hogy A köpönyeg elbeszélésmodora sajátos, hanyag és naiv fecsegésnek tűnik.
A komikus stílusba néhány helyen váratlanul hatol be egy másik hangnem, az ellágyulás. Ezzel anekdotából groteszkké emelkedett.
Gogolnál a téma csak másodlagos, maga a cselekmény igen egyszerű: egy senki által meg nem hallgatott, magányos, megnyomorított kisember észrevétlenül meghal bánatában ellopott köpönyege miatt, amellyel életét rabolták el tőle. Halála után egy ideig kísértetként visszajárt, s mindenkiről leráncigál mindenféle köpönyeget. A bosszú e komédiája igazságszolgáltatás Akakijnek, de egyben az író ítélete is felett: élete nem több egy köpeny értékénél.
A humort és a komikumot az előadás módja, s nem a téma váltja ki: az önmagában nem nevetséges.Epikus tárgyilagossággal indul a novella, de hirtelen megszakad, s a maró gúny váltja fel. Különös, komikust hatása van a kereszt- és az apai névnek is: Basmacskin Akakij Akakijevics. Neve keletkezése előre jelzi élete menetét, jelentéktelen s nevetséges.
A groteszk ábrázolás eltúlozza a részleteket és megbontja a mindennapok szokásos arányait. Akakij egyáltalán nem szenved a maga zárt körében, megnyomorodottságát nem érzékeli. Sőt, boldog, különös izgalom járja át lelkét. Foglalkozása másoló, munkahelyén megalázzák. Hiba nélkül másol, mechanikus a működése. Szerette, egybeforrott hivatásával. Elhanyagolta magát, nem érzékelte a külvilágot, semmilyen szórakozásnak nem engedte át magát. Egyetlen ellensége az északi hideg, ami miatt kabátja szitává lett (utalás az orosz társadalmi helyzetre).
Szélsőségek tűnnek fel a képtelen é eltúlzott takarékossági tervek (pl: nincs tea, gyertya, étel, fehérneműit ritkán mossa), a „nagy” elhatározások s az általuk kiváltott boldogság között.
Tragikomikussá fokozódik az aprócska cél és az ironikusan felnagyított vágyálmok közötti ellentét. Elégedett volt, elevenebb és szilárdabb jellemű lett, viselkedéséből eltűnt az ingatag bizonytalanság. Az új kabát első viselésekor belső gyönyörűséget érzett. A helyettes irodafőnök estélyén a boldogság állapota kezd visszájára fordulni: vannak drágább, szebb köpönyegek is, s az övét valaki gondtalanul a földre löki, bepiszkítja. Sértődöttségében hazafelé tart, ám megverik s elrabolják köpenyét. A rendőrségre megy bejelentést tenni, s ott azt hiszik, tréfát űz a hivatallal, ez sorsfordulatot jelentett életében. Tüdőgyulladást kapott köpönyege nélkül. A köpönyeg elrablása és a tekintélyes személy durva elutasítása, sértettsége pedig Akakijt a sírba viszi.
A tekintélyes személy alakja világít rá arra, hogy Gogol művében az emberi jelentéktelenség, a „kisemberség” nem függ közvetlenül a társadalmi rangtól és hivatali beosztástól. A tábornok gondolat- és érzésvilága éppoly fantasztikusan leszűkített, korlátolt, mint Akakijé. Ebben a világban az arányok éppúgy eltolódtak, groteszk módon eltorzultak.
A főszereplő halálát többféleképpen is lehet értelmezni. Akakij köpönyegével együtt emberi méltóságát, életét is elrabolták, s a szerencsétlen kishivatalnok belehalt bánatába. Egész pályafutása alatt megalázkodó, mintaszerű hivatalnok volt: mindig a magasabb állású személyiségek értékrendjéhez igazodott, létének legfőbb értelmét abban látta, hogy a rangban felett állók elismerését kivívhassa. Csupán egyetlenegyszer került olyan helyzetbe, mikor egy feljebbvalóját viselkedése felháborította. Akakij ügyetlen, félénk kérelmét a tábornok szemtelen vakmerőségnek, megengedhetetlen lázadásnak minősített, ráordított a megszeppent hivatalnokra, s egyszerűen kidobta irodájából. Akakij kiváltotta egy nála magasabb állású ember rosszallását, nemtetszését. Ezzel megszűnt csinovnyiknak lenni: addigi élete összeomlott. Másnapra magas láz tört ki rajta, s a betegség lefolyása gyorsabb volt a vártnál.
Akakij halála ugyanolyan groteszk, mint születése. A befejezés is furcsa, groteszk játék. Ez a vég egyáltalán nem fantasztikusabb, mint az egész elbeszélés. Sőt a kísértet sokkal természetesebben mozog a szokványos tények és körülmények közötti világban, mint a főszereplő a maga életében.
A novella végén előadott anekdota visszahozza a kezdeti komikus elbeszélésmodort. A kacaj összemosódik a megdöbbenéssel, a keserűséggel. Ez az ábrázolás célja.
Dosztojevszkij később azt állította: "Mindnyájan Gogol köpönyegéből bújtunk elő."


2 megjegyzés:

  1. Lucky Club Casino Site – Bet £10 Get £50 Welcome Bonus!
    Lucky Club Casino offers the best in online gambling, with a wealth of table games, live casino games luckyclub and so much more to offer for your enjoyment.

    VálaszTörlés
  2. Kad sam se upoznao s gospodinom Pedro -om (službenika zajma), ulazio sam na tržište kao prvi put kupac kuće.
    Moje su potrebe bile malo drugačije i imao sam mnoštvo pitanja, prije nego što mi je poslao pismo o odobrenju, nazvao je da razgovaram sa mnom o tome što to znači i što bi se moglo promijeniti. Na raspolaganju mi ​​je u gotovo bilo kojem satu putem e -maila i tekstova, bio je vrlo osjetljiv i upućen. Također je vrlo izravan, objasnio sam mu koja su moja očekivanja u smislu zatvaranja vremena i drugih pojedinosti. Rekao je da će ispuniti ta očekivanja, ali da ih je nadmašio. Zatvorio sam tako brzo, moj Realtor i prodavač, naravno, bili su uzbuđeni zbog toga. Ali kao kupac cijenio sam da sam prošetao procesom na sažet, ali temeljit način. Od prethodnog odobrenja do zatvaranja- putovanje je bilo tako besprijekorno i smatram se sretnim jer sam čuo horor priče o Internetu. Preporučujem službenika zajma, Pedro Jerome kontaktirajte e -poštu: pedroloanss@gmail.com i WhatsApp broj: +18632310632 svima koji traže zajam na bilo kojem tržištu.

    VálaszTörlés