2012. október 29., hétfő

NYELVTAN 5.

A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra

A tömegkommunikáció akkor valósul meg, ha a kommunikációs csatorna az emberek legszélesebb körét vonja be, és információtömeget továbbít.

Megvalósulási formái:
  • én-kommunikáció
  • személyközi
  • csoportos

A tömegkommunikációt nem egy személy, hanem kommunikátor-gépzete tarja működésben, amely az információtermelőket és a fogyasztókat egyaránt kiszolgálják.

A tömegkommunnikáció eszközei (média): tévé, rádió, internet, sajtó, plakát, reklám.
Az emberek széles köréhez szól, információtömeget továbbít.

Lehetséges közvetítők: próféták, showmanek, igehírdetők stb.
Forássai: szerkesztőségek, kiadók stb.
Befogadója: bizonyos fajta közönség
Célja: befolyásolás, formálás, manipuláció, ismeretterjesztés

A befogadásra hatással van a beszélő, a közlő és a címzett viszonya, ill. az a benyomás, amit a közlőp a cmzettben keltett, de a csoportba tartozás, mások véleménye is lehet ebben a folymatban meghatározó.

A tömegkommunikáció előnyei:
  • integrál (beilleszt)
  • szocializál (normát követ)
  • motivációt teremt, jó és rossz dolgokra is
  • szórakoztat
  • kikapcsolódást nyújt
  • eszközei bármikor kikapcsolhatók

A tömegkommunikáció hátrányai:
  • butít
  • leszoktat az önálló gondolkodásról
  • szelektív hírközlés /elhallgatás/
  • manipulál /befolyásol/

Manipuláció fajtái:
  • mágia
  • racionális hatás pl mosópor
  • hírességek adják el pl. Pepsi
  • csomagolás pl. húsvéti tojás
  • félelemkeltés pl. Calgon
  • társadalmi csoport
  • szándékos hiánykeltés
  • tiltás
  • beetetés
  • éneklés

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése