2012. október 29., hétfő

NYELVTAN 3.

A kommunikációs folyamat tényezői, funkciói

Kommunikációnak, közlésfolyamatnak nevezzük bármely jelrendszernek az emberi érintkezésben való szándékos és kölcsönös felhasználását.

A kommunikációs modell:







  1. feladó: információt elindítja
  2. üzenet: továbbított jelzés tartalma
  3. csatorna: az információ továbbításának eszköze
  4. vevő: akinek az információt szánták
  5. kód: a közleményt kifejező nyelv vagy jelrendszer elemei, szabályai
  6. szituáció: kommunikációs közeg, a közlemény megkapja teljes jelentését

A közlésfolyamat:
  • szükséges → társas lények vagyunk
  • többszintű: tartalma van, viszonyjelzést fejez ki
  • többcsatornás: nyelvi, nem nyelvi csatornán zajlik
  • normatív szabályok: nem beszélhetünk akárkivel, akárhol, akárhogy
  • fontos a szövegösszefüggés = kontextus
  • egységekre tagolt
  • résztvevői lehetnek egyenrangú, egyenlőtlen felek
  • dialógus = párbeszéd

A közlésfolyamat funkciói:
  • tájékoztató pl: 3 óra van
  • érzelem kifejező pl: Ó, de szép!
  • felhívó pl: A tej ma csak 20 Ft.
  • fatikus – kapcsolatépítő pl: köszönések
  • metanyelvi – értelmező pl: nyelvtan könyv
  • esztétikai v poétikai pl: művészi nyelv

Nonverbális kommunikáció:
  • gesztusok
  • tekintet
  • mimika
  • testtartás, mozdulatok
  • emberi hang
  • térközszabályozás

                                                               NYELVTAN 2.


    A beszéd, mint cselekvés, a nyelv és beszéd funkciói

    A szavak és tettek egysége a költészet, az irodalom örök témája. Ez a nyelvészet számára is egy érdekes kérdés. Az úgynevezett beszédaktus-elmélet szerint minden mondatban benne van a cselekvésnek valamilyen szándéka, pl: ha informálunk másokat, figyelmeztetünk valakit, rendelünk, meggyőzünk, rábeszélünk, félrevezetünk.

    A beszédaktus vagy beszédtett: a kommunikáció és a szöveg egyik funkciója, amely során a beszélő valamely cselekvést hajt végre. A beszélőt és hallgatót egyaránt érinti. Minden beszéd vagy írás és annak megértése is cselekvés.
    A leggyakoribb beszédtettek: kijelentés, felszólítás, kérés, köszönet, ígéret, köszönés, fenyegetés, engedélykérés.

    A beszédaktus sora alkotja a beszédeseményt, ami a beszédtettnél magasabb szintű megnyilatkoztatás, pl: társalgás, előadás.

    A beszédtettek szerkezetének összetevői:
    1. A megnyilatkozás megtörtének puszta ténye – lokációs aktus
    2. A beszélő megnyilatkozásával elvégzett cselekvés pl: ígéret – illokúciós aktus
    3. A beszédtett által a hallgatóra gyakorolt hatás pl: szórakoztatás – perlokúciós alktus

    Az emberi élet során nagyon fontos a kommunikatív képesség (kompetencia), a beszédhelyzethez való igazodás képessége. A helyesen megfogalmazott közlemény nem csak nyelvtanilag helyes, de szituációhoz illő is.
      • Megfelelő nyelvváltozat és stílus
      • Adott társas közegben használt nyelvezet
      • Kinek, kihez s mikor szabad beszélni
      • Nyelvi formák használata köszöntéskor, megköszönéskor stb.

    A nyelv nem más, mint eszközkészlet, a beszéd ennek a működtetése. A beszéd az emberi kommunikáció legkifejezőbb, leggyakoribb, legfontosabb eszköze. A beszédben a kifejező, ábrázoló és felhívó funkciók érvényesülnek, ami alapvetően szándékos, hisz az emberi beszédben a cél dominál. Ez a cél a társadalmi kapcsolatok kiépítése.

    A beszéd funkciói:
    • információközlés
    • gondolatközlés
    • egy cselekvés tudomásul vétele
    • érzelemkifejezés
    • visszajelzés, befolyásolás
    • óhaj, felszólítás, parancs, felkiáltás, kérés stb.

    Az emberi beszédet attól számítjuk, amikor még nem csak ösztönös reakcióként jelenik meg a hangkapcsolat, hanem amikor a valóságról közölni akart valamit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése