IRODALOM 15.
A
„kisember” alakja az orosz realizmusban
A 19. sz. az orosz irodalom fénykora: kiemelkedő
tehetségek, íróóriások sora jelzi a szinte robbanásszerűen
gyors fejlődést, mellyel az orosz irodalom betört Európába.
Oroszországban a társadalom feudális meg rekedtsége miatt nem volt
még elég erős, művelt polgári osztály. A nemesség és a
nemességből kiszakadt értelmiség sürgette a polgári
átalakulást, a cári önkényuralom megdöntését. Az akkori
rendszert a középkori társadalmi berendezkedés jellemezte.
A cári rendszer áttekinthetetlenül bonyolult
bürokratizmusa s az ország siralmas helyzete lett a mind
erőteljesebben kibontakozó orosz realizmus főbb témája. A vidék
csüggesztő sivársága, a közállapotok vigasztalansága, a
feudális jellegű városokban élő kisemberek szánalmas vergődése
áll a középpontban.
Az orosz regényírók fedezték fel és ábrázolták
elsőnek a szegényeket, az alázatosokat és megalázottakat, a cári
rendszer lelkileg deformált kiszolgálóit és kiszolgáltatott
áldozatait. Az orosz realista írók művei jórészt arról
szólnak, hogyan szabad, hogyan nem érdemes élni. Hőseik
„fölösleges” emberek, akik valamilyen magasabb elhivatottság
nélkül, tétlenül, üresen tengetik életüket. Egész életükben
semmit nem csinálnak, csak léteznek. (Egyedül Tolsztoj műveinek
alakjai próbálják keresni az élet értelmét, célját: hőseiben
előbb-utóbb kigyullad a fény, s példát mutatnak arra, hogyan
kellene élni.)
Legjelentősebb orosz írók: Nyikolaj
V. Gogol (A köpönyeg), Lev Ny. Tolsztoj (Ivan Iljics halála),
Fjodor M. Dosztojevszkij (Bűn és bűnhődés), Anton P. Csehov (A
csinovnyik halála, A sirály)
Az
orosz irodalom, mint "minden realizmus szülőföldjének"
jelentősége vitathatatlan. Az
orosz realizmus egyik legelső kiemelkedő írója, az ún.
kisember-irodalom megteremtője Gogol volt. Az orosz irodalom az ő
művészetével fordult erőteljesen a verstől a prózai műfajok, a
regény és az elbeszélés felé. Puskin fedezte fel, tőle kapott
nemcsak bátorítást, ösztönzést, hanem felhasználható irodalmi
témákat is. Puskin ötlete alapján született meg két
legismertebb alkotása
(A
revizor, Holtlelkek).
Magát
az orosz realizmust Gogol A köpönyeg című műve alapozta meg.
Jellegzetes alakja a csinovnyik. Ő kiszolgáltatott, szegény,
szorgalmas, "rutin-életű", akivel Gogol megteremti a
"csinovnyik-novellát". Teljesen hétköznapi figura, az
orosz társadalom tipizált alakja. Ő testesíti meg az
"elgépiesedett kisembert", akinek nincsenek emberi
kapcsolatai, csak a munkájának él. Az író nagyon borúsan nézi
a csinovnyik "köpönyeg-életcélját", azaz nem mer
többet akarni, megelégszik azzal, hogy köpönyeget készíttet
magának. A történetet groteszk stílusminőség öleli át.
Groteszk:
a komikumnak az a fajtája, amelyben a legszélsőségesebben
ellentétes elemek
összefonódása
kelt komikus hatást. Szomorú, de nevetséges.
Az
elbeszélő a mindentudó jólértesültség látszatát kelti, a
teljességgel fölösleges, jelentéktelen részleteket aprólékosan
mutatja be. A fontos dolgokról hallgat a történetmondó. Az
elbeszélés olykor bizalmas bőbeszédűség jellegét ölti A
tudatos stilisztikai, nyelvi megoldások azt eredményezik, hogy A
köpönyeg elbeszélésmodora sajátos, hanyag és naiv fecsegésnek
tűnik.
A
komikus stílusba néhány helyen váratlanul hatol be egy másik
hangnem, az ellágyulás. Ezzel anekdotából groteszkké emelkedett.
Gogolnál
a téma csak másodlagos, maga a cselekmény igen egyszerű: egy
senki által meg nem hallgatott, magányos, megnyomorított kisember
észrevétlenül meghal bánatában ellopott köpönyege miatt,
amellyel életét rabolták el tőle. Halála után egy ideig kísértetként visszajárt, s mindenkiről leráncigál mindenféle
köpönyeget. A bosszú e komédiája igazságszolgáltatás
Akakijnek, de egyben az író ítélete is felett: élete nem több
egy köpeny értékénél.
A
humort és a komikumot az előadás módja, s nem a téma váltja ki:
az önmagában nem nevetséges.Epikus tárgyilagossággal indul a
novella, de hirtelen megszakad, s a maró gúny váltja fel. Különös,
komikust hatása van a kereszt- és az apai névnek is: Basmacskin
Akakij Akakijevics. Neve keletkezése előre jelzi élete menetét,
jelentéktelen s nevetséges.
A
groteszk ábrázolás eltúlozza a részleteket és megbontja a
mindennapok szokásos arányait. Akakij egyáltalán nem szenved a
maga zárt körében, megnyomorodottságát nem érzékeli. Sőt,
boldog, különös izgalom járja át lelkét. Foglalkozása másoló,
munkahelyén megalázzák. Hiba nélkül másol, mechanikus a
működése. Szerette, egybeforrott hivatásával. Elhanyagolta
magát, nem érzékelte a külvilágot, semmilyen szórakozásnak nem
engedte át magát. Egyetlen ellensége az északi hideg, ami miatt
kabátja szitává lett (utalás az orosz társadalmi helyzetre).
Szélsőségek
tűnnek fel a képtelen é eltúlzott takarékossági tervek (pl:
nincs tea, gyertya, étel, fehérneműit ritkán mossa), a „nagy”
elhatározások s az általuk kiváltott boldogság között.
Tragikomikussá
fokozódik az aprócska cél és az ironikusan felnagyított
vágyálmok közötti ellentét. Elégedett volt, elevenebb és
szilárdabb jellemű lett, viselkedéséből eltűnt az ingatag
bizonytalanság. Az új kabát első viselésekor belső
gyönyörűséget érzett. A helyettes irodafőnök estélyén a
boldogság állapota kezd visszájára fordulni: vannak drágább,
szebb köpönyegek is, s az övét valaki gondtalanul a földre löki,
bepiszkítja. Sértődöttségében hazafelé tart, ám megverik s
elrabolják köpenyét. A rendőrségre megy bejelentést tenni, s
ott azt hiszik, tréfát űz a hivatallal, ez sorsfordulatot
jelentett életében. Tüdőgyulladást kapott köpönyege nélkül.
A köpönyeg elrablása és a tekintélyes személy durva
elutasítása, sértettsége pedig Akakijt a sírba viszi.
A
tekintélyes személy alakja világít rá arra, hogy Gogol művében
az emberi jelentéktelenség, a „kisemberség” nem függ
közvetlenül a társadalmi rangtól és hivatali beosztástól. A
tábornok gondolat- és érzésvilága éppoly fantasztikusan
leszűkített, korlátolt, mint Akakijé. Ebben a világban az
arányok éppúgy eltolódtak, groteszk módon eltorzultak.
A
főszereplő halálát többféleképpen is lehet értelmezni. Akakij
köpönyegével együtt emberi méltóságát, életét is
elrabolták, s a szerencsétlen kishivatalnok belehalt bánatába.
Egész pályafutása alatt megalázkodó, mintaszerű hivatalnok
volt: mindig a magasabb állású személyiségek értékrendjéhez
igazodott, létének legfőbb értelmét abban látta, hogy a rangban
felett állók elismerését kivívhassa. Csupán egyetlenegyszer
került olyan helyzetbe, mikor egy feljebbvalóját viselkedése
felháborította. Akakij ügyetlen, félénk kérelmét a tábornok
szemtelen vakmerőségnek, megengedhetetlen lázadásnak minősített,
ráordított a megszeppent hivatalnokra, s egyszerűen kidobta
irodájából. Akakij kiváltotta egy nála magasabb állású ember
rosszallását, nemtetszését. Ezzel megszűnt csinovnyiknak lenni:
addigi élete összeomlott. Másnapra magas láz tört ki rajta, s a
betegség lefolyása gyorsabb volt a vártnál.
Akakij
halála ugyanolyan groteszk, mint születése. A befejezés is furcsa,
groteszk játék. Ez a vég egyáltalán nem fantasztikusabb, mint az
egész elbeszélés. Sőt a kísértet sokkal természetesebben mozog
a szokványos tények és körülmények közötti világban, mint a
főszereplő a maga életében.
A
novella végén előadott anekdota visszahozza a kezdeti komikus
elbeszélésmodort. A kacaj összemosódik a megdöbbenéssel, a
keserűséggel. Ez az ábrázolás célja.
Dosztojevszkij
később azt állította: "Mindnyájan
Gogol köpönyegéből bújtunk elő."
Lucky Club Casino Site – Bet £10 Get £50 Welcome Bonus!
VálaszTörlésLucky Club Casino offers the best in online gambling, with a wealth of table games, live casino games luckyclub and so much more to offer for your enjoyment.
Kad sam se upoznao s gospodinom Pedro -om (službenika zajma), ulazio sam na tržište kao prvi put kupac kuće.
VálaszTörlésMoje su potrebe bile malo drugačije i imao sam mnoštvo pitanja, prije nego što mi je poslao pismo o odobrenju, nazvao je da razgovaram sa mnom o tome što to znači i što bi se moglo promijeniti. Na raspolaganju mi je u gotovo bilo kojem satu putem e -maila i tekstova, bio je vrlo osjetljiv i upućen. Također je vrlo izravan, objasnio sam mu koja su moja očekivanja u smislu zatvaranja vremena i drugih pojedinosti. Rekao je da će ispuniti ta očekivanja, ali da ih je nadmašio. Zatvorio sam tako brzo, moj Realtor i prodavač, naravno, bili su uzbuđeni zbog toga. Ali kao kupac cijenio sam da sam prošetao procesom na sažet, ali temeljit način. Od prethodnog odobrenja do zatvaranja- putovanje je bilo tako besprijekorno i smatram se sretnim jer sam čuo horor priče o Internetu. Preporučujem službenika zajma, Pedro Jerome kontaktirajte e -poštu: pedroloanss@gmail.com i WhatsApp broj: +18632310632 svima koji traže zajam na bilo kojem tržištu.